Soweto- Pretoria- Johannesburg - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Patrick Dongelmans - WaarBenJij.nu Soweto- Pretoria- Johannesburg - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Patrick Dongelmans - WaarBenJij.nu

Soweto- Pretoria- Johannesburg

Blijf op de hoogte en volg Patrick

30 Maart 2018 | Zuid-Afrika, Soweto

Hallo volgers,

Na het ontbijt zijn we op tijd de bus ingegaan en om 9 uur vertrokken. Onze gids Ben is streng. We moeten de gehele vakantie op tijd zijn. We hebben een druk programma met een strak tijd schema. Hij wacht 5 minuten ( zegt hij...).

En anders kost het je een fles whiskey....

Op naar Soweto, het oudste township van Zuid-Afrika. In Soweto wonen 3 miljoen mensen met in totaal 365 scholen. Ook het grootste ziekenhuis van het zuidelijk halfrond ligt hier. Met 13.000 bedden en 400.000 baby’s per jaar. Het voormalig huis van Nelson Mandela ligt hier ook. Overigens heeft hij hier heel kort gewoond. Na zijn vrijlating werd dit al gauw een bedevaartsoort.

Daar aangekomen bleek het gesloten te zijn. Ook hier is het Goede Vrijdag en Pasen. De feestdagen, dus veel niet open. Dat begint goed.. Volgens Ben stond op internet dat het gewoon open zou zijn. Maar goed....

Op naar Pretoria. Pretoria is de hoofdstad van Zuid-Afrika. Niet Johannesburg of Kaapstad zoals veel mensen denken.

Wat tijdens de eerste uren in Zuid-Afrika opvalt is het vele afval wat op straat ligt. Veel mensen leven ook op straat. Langs de weg vele stalletjes, zelfs iemand gezien die zijn haar liet knippen aan de rand van de weg door een kapper. Ook de vele kleine huisjes, eigenlijk geen huisje te noemen maar meer een krot, zijn er in grote aantallen. Als je dit allemaal ziet dan denk ik maar weer: Wat hebben we het toch goed in Nederland..... schril contrast is dat Soweto ook 400 miljonairs, biljonairs kent. Arm en rijk heel dicht bij elkaar....

Verder vertelt Ben dat het na de apartheid beter ging met Zuid- Afrika. Maar op dit moment gaat het misschien nog wel slechter. Dat heeft alles te maken met de corruptie in het land. Het is steeds minder veilig. Bijvoorbeeld: Er zijn een miljoen illegale rijbewijzen in Zuid-Afrika. Te Koop bij een politieagent.

Onderweg onder bewaking van Ben even gepind. Wat dat is ook niet veilig in dit gebied.

Aangekomen in Pretoria naar het “ Voortrekkersmomument” waar de geschiedenis over Zuid-Afrika verteld werd. Een mooi en indrukwekkend verhaal. Ook nog even naar boven gegaan waar we een mooi uitzicht hadden over Pretoria.

Daarna Lekker gelunched met een broodje. Prijzen liggen hier aanzienlijk lager. 2 broodjes wat drinken voor 7 euro...

En weer door naar het Paul Kruger house. Een van de vroegere presidenten. Helaas was ook dit gesloten. Begin toch beetje vervelend te worden. Ben wist dit ook niet.

Toen richting het standbeeld van Mandela. Levensgroot en nog Veel groter een imposant gezicht. Deze man is hier een legende.

Daarna richting hotel waar we ook de tweede nacht slapen. Nog even naar het winkelcentrum gelopen naast ons. Mochten er eigenlijk niet met z’n tweeen heen gaan. Wel met meer. Dit had te maken met de veiligheid. Niemand ging. Wij stout toch gegaan, Viel harstikke mee. Voelde me daar alleen een echte vakantieganger.

We gaan zo Lekker even teen.

Morgen vroeg op om 6 :00 uur. Om 7:30 uur de bus in voor 500 km op weg richting het Krugerpark.

Maandagochtend om 4:00 uur op. Op safari.....ik ben benieuwd.

Tot het volgende verhaal....

• 30 Maart 2018 - 18:36

Helma:

Die Ben...streng hoor! Ik zou alvast wat flessen whiskey inslaan. Maar ja, dat ben ik he

• 31 Maart 2018 - 10:27

Herman:

Jammer van de gesloten deuren die jullie hebben aangetroffen.

Goed te lezen dat jullie niet snel bang te maken zijn. Ben trots op jullie, maar blijf alert.

• 31 Maart 2018 - 21:51

Jan Van Almkerk:

Hoi Patrick en ma. Jammer dat veel gesloten is. Wellicht komt er nog een tweede kans. Ga goed van Zuid-Afrika genieten.

• 01 April 2018 - 13:33

Jos En Kitty:

hoi Patrick en Sjaan, Blij dat jullie goed zijn aangekomen. Gaan jullie lekker volgen en zo meegenieten van een voor jullie prachtige vakantie. GENIET !!!

• 01 April 2018 - 19:47

Marijke Quist:

Hé Patrick en Sjaan leuk om jullie te kunnen volgen! Beetje jammer dat sommige dingen gesloten waren. Wie weet later nog!! Héél veel plezier en lekker genieten.

• 03 April 2018 - 10:52

Annette:

Hoi Patrick, leuk om mee te lezen! Ben benieuwd naar je safariverhalen, de dieren vieren gelukkig geen Pasen ;-) Geniet ervan!